Monday, December 27, 2010

kapal yang tengelam atau kapal yang selamat....

Korang cube bace betul-betul hadis sahih ini, ak da banyak kali terbaca, cume x dpat nak post kat fb je coz panjang sangat. Tapi sebab ak rase agak penting, ak tulis gak kat sini.

Inilah sebab kite kene melakukan dakwah, kerana apabila BERHENTI perbuatan amar ma'ruf dan nahi mungkar dalam sesebuah kaum, maka tunggu ah azab Allah. Ade banyak lagi hadis sahih mengatakan, apabila berhenti kerja dakwah di dalam sesuatu kaum, maka Allah akan menghinakan kaum tersebut.

"Perumpamaan orang yang menjaga hudud Allah dan orang yang melanggarnya adalah seperti satu kaum yang sama-sama menaiki kapal. Lalu sebahagiannya duduk di bahagian atas dan sebahagian yang lain duduk di bawah. Apabila orang-orang yang duduk di bawak hendak mendapatkan air, mereka meminta tolong dari orang yang duduk di atas. Maka mereka berkata: Alangkah baiknya sekiranya kita tebuk satu lubang di bahagian kita ini, maka kita tidak menyusahkan orang yang duduk di bahagian atas.
Sekiranya orang-orang yang duduk di atas membiarkan mereka melakukan ape yang mereka mahu, maka mereka semua akan binasa dan sekiranya mereka melarangnya, maka mereka semua akan selamat.(Riwayat Bukhari dan Tirmizi)"

p/s: Korang agak kenape Acheh, Padang, Bosnia, Iraq, Afghanistan etc etc ditimpa bala dan dihancurkan?
Thank God I live in Malaysia.....

pEaCe~ =)

4 comments:

  1. .........................
    bala ada bermacam-macam bentuk tuan..
    Kat Malaysia pun banyak bala'; walaupun bukan dalam bentuk lahiriah..

    contoh bala maknawi:
    -maksiat berleluasa
    -orang bodoh diangkat menjadi pemimpin
    -kematian ulama-ulama
    -kenaikan harga barang
    Semua bala ni Allah dah turunkan kat Malaysia..

    “Takutlah oleh kamu akan fitnah (bala) yang tidak hanya menimpa orang-orang yang membuat zalim di antara kamu.” (al-Anfal: 25)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. effa! sori lmbat gile blas...hadis nih cakap tentang kepentingan berdakwah, beritahu yang dakwah itu adalah sebab utama Allah tak turunkan azab ke atas sesuatu kaum selagi masih ade perbuatan amar ma'ruf nahi mungkar....tapi bile xde sape lg buat bende tuh, azab akan timpa kaum tersebut...tu digambarkan, 'kapal tenggelam'.... paham?

    ReplyDelete